Reinaert de Vos: Kritiek op de maatschappij
Opdracht 1
De middeleeuwse samenleving bestonden uit standen. Grofweg drie standen, namelijk de geestelijkheid, de adel en de boeren. Ook bestaat er een wat minder bekende vierde stand namelijk de opkomende burgerij.
De geestelijkheid
De geestelijkheid is de eerste stand in
de standensamenleving. De geestelijkheid staat dus boven aan en hoeft dus
minder te verrichten. Zij waren de enige alfabeten in de standensamenleving en
hoefden zij geen belastingen te betalen aan de koning. Zij mochten ook de
koning helpen met het land besturen.
Onder de geestelijke in het verhaal
verstaan wij de pastoor. Helaas maakt de pastoor teveel gebruik van het feit
dat hij een geestelijke is. Hiermee hoopt de pastoor zelf meer voordeel te
krijgen dan de anderen. Het middeleeuwse publiek herkende dit al wel.
Ook had de pastoor een vrouw. Dit mag
natuurlijk helemaal niet als je een geestelijke bent.
De pastoor is de man die het meeste
macht heeft in een stad. Zij mogen niet met iemand trouwen.
De adel
De adel is de tweede stand in de
standensamenleving. Als een van je ouders van adel zijn, dan ben je ook
standaard van adel. Zij hadden verder ook een paar dezelfde rechten als die van
de geestelijkheid. Bijvoorbeeld dat hoefden geen belasting te betalen.
Onder de adel in het verhaal verstaan
wij Tibeert, de ridders, koning Nobel, Isengrijn en Bruun de Beer. In het
verhaal wordt de adel en dus Tibeert, de ridders, koning Nobel, Isengrijn en
Bruun de Beer als lui, onfatsoenlijk, niet betrouwbaar en niet trouw genoeg aan
de koning beschreven.
De boeren
De boeren is de derde stand in de
standensamenleving. De boeren hadden geen speciale rechten als de
geestelijkheid of de adel, namelijk belasting betalen aan de koning en
verplicht werken voor de adel.
In het verhaal worden de boeren
beschreven als dom en agressief.
Opdracht 2
Mishandeling
Wij gaan het hebben over mishandeling. Mishandeling
is het verwonden van een andere persoon die daardoor lichamelijke schade of geestelijke
schade kan opleveren. In het verhaal van Reinaert de Vos heeft de wolf
Isengrijn zijn kinderen mishandeld. Nu komt mishandeling nog dagelijks voor in
wat voor een vorm dan ook. Bijvoorbeeld ouders die hun kinderen mishandelen,
mishandeling van leeftijdsgenoten, maar ook kinderen die hun ouders mishandelen
door te slaan. De wettelijke situatie in Nederland van mishandeling staat in
het wetboek van strafrecht (artikelen 300-306) vastgelegd, waar iedereen zich
aan moet houden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen zware mishandeling en
gewone mishandeling. Zware mishandeling is bijvoorbeeld als je hierdoor iets
breekt. De straf hangt ook af van de leeftijd van het slachtoffer.
Misbruik maken als geestelijke
Wij gaan het ook hebben over het
misbruik maken als geestelijke. In het verhaal van Reinaert de Vos speelt de
kerk een erg grote rol. De pastoor maakt namelijk misbruik van zijn macht, omdat
hij geestelijke is. Je mag namelijk als geestelijke niet trouwen en kinderen
krijgen. Maar hier is het bij de pastoor fout gegaan. Hij heeft een vrouw en
een zoontje gekregen.
Sinds het einde van de twintigste eeuw
heeft de katholieke kerk te maken met de onthulling van vele gevallen van
seksueel misbruik van minderjarigen door de geestelijkheid. Vervolgens maak je
dan ook misbruik van je functie in de stand.
Deze weblogopdracht van Reinaert de Vos
sprak ons eerst niet zo aan, want eerst wilden wij een andere opdracht doen
alleen die bleek niet te kunnen. Maar uiteindelijk vonden deze opdracht goed.
Wij hebben ook veel van deze opdracht geleerd.
Wij hebben de volgende bronnen gebruikt:
Annemarie Schaefers
Anouk Malij
H4A
December, 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten