woensdag 17 december 2014

Reinaert de Vos: Kritiek op de maatschappij

                     Reinaert de Vos: Kritiek op de maatschappij

Opdracht 1


De middeleeuwse samenleving bestonden uit standen. Grofweg drie standen, namelijk de geestelijkheid, de adel en de boeren. Ook bestaat er een wat minder bekende vierde stand namelijk de opkomende burgerij.

De geestelijkheid
De geestelijkheid is de eerste stand in de standensamenleving. De geestelijkheid staat dus boven aan en hoeft dus minder te verrichten. Zij waren de enige alfabeten in de standensamenleving en hoefden zij geen belastingen te betalen aan de koning. Zij mochten ook de koning helpen met het land besturen.
Onder de geestelijke in het verhaal verstaan wij de pastoor. Helaas maakt de pastoor teveel gebruik van het feit dat hij een geestelijke is. Hiermee hoopt de pastoor zelf meer voordeel te krijgen dan de anderen. Het middeleeuwse publiek herkende dit al wel.
Ook had de pastoor een vrouw. Dit mag natuurlijk helemaal niet als je een geestelijke bent.
De pastoor is de man die het meeste macht heeft in een stad. Zij mogen niet met iemand trouwen.

De adel
De adel is de tweede stand in de standensamenleving. Als een van je ouders van adel zijn, dan ben je ook standaard van adel. Zij hadden verder ook een paar dezelfde rechten als die van de geestelijkheid. Bijvoorbeeld dat hoefden geen belasting te betalen.
Onder de adel in het verhaal verstaan wij Tibeert, de ridders, koning Nobel, Isengrijn en Bruun de Beer. In het verhaal wordt de adel en dus Tibeert, de ridders, koning Nobel, Isengrijn en Bruun de Beer als lui, onfatsoenlijk, niet betrouwbaar en niet trouw genoeg aan de koning beschreven.

De boeren
De boeren is de derde stand in de standensamenleving. De boeren hadden geen speciale rechten als de geestelijkheid of de adel, namelijk belasting betalen aan de koning en verplicht werken voor de adel.
In het verhaal worden de boeren beschreven als dom en agressief.


Opdracht 2

Mishandeling

Wij gaan het hebben over mishandeling. Mishandeling is het verwonden van een andere persoon die daardoor lichamelijke schade of geestelijke schade kan opleveren. In het verhaal van Reinaert de Vos heeft de wolf Isengrijn zijn kinderen mishandeld. Nu komt mishandeling nog dagelijks voor in wat voor een vorm dan ook. Bijvoorbeeld ouders die hun kinderen mishandelen, mishandeling van leeftijdsgenoten, maar ook kinderen die hun ouders mishandelen door te slaan. De wettelijke situatie in Nederland van mishandeling staat in het wetboek van strafrecht (artikelen 300-306) vastgelegd, waar iedereen zich aan moet houden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen zware mishandeling en gewone mishandeling. Zware mishandeling is bijvoorbeeld als je hierdoor iets breekt. De straf hangt ook af van de leeftijd van het slachtoffer.

Misbruik maken als geestelijke

Wij gaan het ook hebben over het misbruik maken als geestelijke. In het verhaal van Reinaert de Vos speelt de kerk een erg grote rol. De pastoor maakt namelijk misbruik van zijn macht, omdat hij geestelijke is. Je mag namelijk als geestelijke niet trouwen en kinderen krijgen. Maar hier is het bij de pastoor fout gegaan. Hij heeft een vrouw en een zoontje gekregen.
Sinds het einde van de twintigste eeuw heeft de katholieke kerk te maken met de onthulling van vele gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen door de geestelijkheid. Vervolgens maak je dan ook misbruik van je functie in de stand.

Deze weblogopdracht van Reinaert de Vos sprak ons eerst niet zo aan, want eerst wilden wij een andere opdracht doen alleen die bleek niet te kunnen. Maar uiteindelijk vonden deze opdracht goed. Wij hebben ook veel van deze opdracht geleerd.



Wij hebben de volgende bronnen gebruikt:




Annemarie Schaefers
Anouk Malij
H4A

December, 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten